Migla

Lūdzu pieslēdzies vai reģistrējieties.

Lietotājvārds, parole, sesijas ilgums
Paplašinātā meklēšana  

Jaunumi:

Autors Tēma: Vēstures Jēzus  (Lasīts 34556 reizes)

0 Iemītnieki un 2 Nereģistrētie lasa šo tēmu.

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 41639
  • Ateists
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #60 : Jūnijs 20, 2015 »

Gnidrologs, ok, tagad ir slinkums meklēt, bet man kkā stāv prātā, ka vēstures rekonstruktori to visu ir izmēģinājuši?
IP pierakstīta

Gnidrologs

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 8206
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #61 : Jūnijs 20, 2015 »

http://www.cheops-pyramide.ch/khufu-pyramid/stone-cutting.html
Citāts
For the construction of Khufu's pyramid granite was used for the first time on a grand scale, mainly for the burial chamber, the passages and for the sarcophagus. This page is about how the hard granite could be split and cut. Franz Löhner shows, that granite can't be processed without iron tools!
Tur ir arī par slīpajām plaknēm un visu pārējo.
IP pierakstīta

Ilārs

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 7466
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #62 : Jūnijs 22, 2015 »

Citviet esmu pilnīgāk pamatojis, kādēļ evaņģēliji pēc būtības uzskatāmi par aculiecinieku liecībām (Richard Bauckham. Jesus and the Eyewitnesses: The Gospels as Eyewitness Testimony. Erdmans Publishing Company: Grand Rapids, Michigan/Cambridge, U.K., 2006.) Vēl viena tālāka piebilde, kas šeit nepieciešama ir tā, ka vārds liecība ir ļoti svarīgs. Aculiecinieki, uz  kuru liecības pamata tapa evaņģēliji nebija vienaldzīgi novērotāji. Viņi bija iesaistīti šajos notikumos, kurus vēlāk pēc savām atmiņām atstāstīja. Viņi bija pārliecināti Jēzus ticīgie, kura stāstu tie atstāstīja. Viņi un evaņģēliju autori bija rūpīgi cilvēces pestīšanas stāsta nozīmes skaidrotāji. Vēl vairāk, viņi stāstīja Jēzus stāstu, lai rosinātu vai informētu ticību Jēzum. Šie fakti nediskvalificē evaņģēlijus kā vēsturiskas liecības. Es jau esmu norādījis, ka labākais veids kā raksturot evaņģēlijus kā literatūru, ir uzskatīt tos par biogrāfijām, precīzāk – sava laikabiedra biogrāfijām, kas balstītas (kā šādām biogrāfijām vajadzēja būt) aculiecinieku liecībās. Šādas biogrāfijas parasti tika rakstītas, lai izglītotu vai iedvesmotu. Temats, piemēram, varēja tikt pacelts kā morāls piemērs, ko citiem atdarināt.  Filozofa dzīves stāsts var tik atstāstīts, lai ieteiktu viņa filozofiju. Lai gan tās vēsts saturs, ko evaņģēliji vēlējās sniegt var būt neparasts, pats fakts, ka tiem bija ko sacīt, nav nekas neparasts.

Evaņģēliju vēsture, protams, ir skaidrojums, bet tas, kas tiek skaidrots, ir vēsture. Vēl vairāk, aculiecinieku liecība bija tieši tāda liecība, kuru augstu vērtēja senie vēsturnieki – iesaistītu līdzdalībnieku vēsture, tādu cilvēku liecība, kuri spēj atstāstīt notikumus no iekšpuses, no līdzdalībnieku skatījuma.

Liecība ir iespējams pats noderīgākais veids kā vērtēt materiālu, ar kuru sastopamies evaņģēlijos. Materiāls nāk no cilvēkiem, kas bija aprakstīto notikumu aculiecinieki, un kurus šie notikumi dziļi iespaidoja. Fakts un tā nozīme viņu atmiņās un atstāstījumos bija cieši saistīti. Viņiem pašiem tie bija notikumi, kas pilnīgi pārmainīja viņu dzīves, un viņi juta vajadzību ar tiem dalīties. Precīzāk, tas, protams, bija Jēzus, kurš bija atstājis uz viņiem milzīgu iespaidu, ar kuru viņi vēlējās dalīties atceroties viņa mācību un atstāstot stāstus par viņu.

Nekas no iepriekš sacītā nenozīmē, ka mums vajadzētu nekritiski pieņemt visu, ko evaņģēliji mums stāsta par Jēzu. Tas tomēr nozīmē, ka to Jēzus pētnieku metodes, kuri mēģināja izvērtēt katra atsevišķā izteikuma un stāsta autentiskumu, bija kļūdaini. Bet tas nav veids, kā vēsturnieki parasti pieiet faktiem. Tas, ko vēsturnieki meklē, ir iemesli konkrēta avota uzticamībai vai neuzticamībai. Nekad nav iespējams pārbaudīt katru daļu no tā, ko piemēram, ziņo kāds, kurš apgalvo, ka piedzīvojis veselu notikumu virkni.  Tas, ko mēs varam darīt, ir izvērtēt vai šīs personas liecība kopumā ir uzticama. Tā ir pieeja, kuru mums vajadzētu izvēlēties evaņģēliju gadījumā. Ja, piemēram, mūs apmierina tas, ka Marka evaņģēlijs ir balstīts labā avotā - Pētera stāstā par notikumiem, kurus viņš pieredzējis – tad mums jājautā: vai Pēteris – kā galvenais avots – un Marks, kā autors, kas saglabājis Pētera liecību, kopumā šķiet uzticības vērti?
 
Viens no veidiem, kā atbildēt uz šo jautājumu, ir likt lietā mūsu zināšanas par agrīno 1. gs. Jūdu Palestīnu, lai pārliecinātos vai evaņģēliji iederas tā laika kontekstā. Pateicoties arheoloģijai, Nāves jūras Tīstokļiem, un citai tā laika jūdu literatūrai, mūsu zināšanas par šo kontekstu pēdējās desmitgadēs ir ievērojami pieaugušas. Vai evaņģēliji atspoguļo to sabiedrību, kurā tie tapuši? Vai evaņģēliju detalizētās atsauces uz tās sabiedrības aspektiem ir akurātas? Vai Jēzus, kādu attēlo evaņģēliji ticami iederas šajā kontekstā? Šādi jautājumi ir vēl jo vairāk vietā tādēļ, ka mēs zinām, ka Jūdu Palestīna piedzīvoja ievērojamas izmaiņas pēc jūdu sacelšanās pret Romu, kas sākās 66. gadā pēc Kristus un noveda pie Jeruzālemes un tās tempļa nopostīšanas 70. gadā pēc Kristus. Labām aculiecinieku liecībām vajadzētu saglabāt atmiņas par to, kāda bija situācija Galilejā un Jūdejā Jēzus dzīves laikā. Pēc mana vērtējuma, evaņģēliji – visi četri evaņģēliji ļoti labi iztur šāda veida pārbaudi, lai gan vēl daudz darba darāms, atsevišķu detaļu noskaidrošanai. Nākošajā nodaļā kā mūsu Jēzus pētniecības ievadā, mēs iezīmēsim 1. gs. kontekstu, kurā dzīvoja vēsturiskais Jēzus. Tas sniegs dažas norādes, cik lielā mērā evaņģēliju stāsti iederas šajā kontekstā.           

Sekojošajās nodaļās, es brīvi izmantošu visus četrus evaņģēlijus, sniedzot savu pārskatu par Jēzus dzīvi. Tomēr, es neesmu atstājis bez ievērības faktu, ko drīz atklāj ikviens  uzmanīgs evaņģēliju lasītājs, ka Jāņa evaņģēlijs savā ziņā ir citāda veida evaņģēlijs nekā trīs pārējie. (Nosacitā šo trīs evaņģēliju līdzība ir iemesls, kādēļ tos kopā sauca par Sinoptiskajiem (līdzīgajiem) evaņģēlijiem). Es augstu vērtēju Jāņa sniegto notikumu atstāstu pa daļai tā akurātuma un precizitātes dēļ hronoloģiskajos un ģeogrāfiskajos jautājumos, kas izceļ Jāņa evaņģēliju uz Sinoptisko evaņģēliju fona. 

Es nedomāju, ka Jānis izgudro notikumus teoloģisku iemeslu dēļ. Tomēr, es domāju, ka Jāņa evaņģēlijs ir vairāk skaidrojošs, nekā pārējie trīs, bet tādēļ nemazāk vērtīgs. Kad nokļūstam līdz Jāņa atstāstītajām Jēzus runām, es esmu bijis piesardzīgāks. Kamēr Sinoptiskie evaņģēliji parasti saglabā Jēzus izteikumus tādus, kādus tos dzirdēja un paturēja atmiņā viņa mācekļi, tikai ļoti ierobežotā veidā atļaujoties kaut ko pamainīt vai paplašināt paskaidrojošu iemeslu dēļ, šķiet, ka Jānis ļauj sev darīt to, ko parasti sev atļāva senie vēsturnieki  - saviem vārdiem atstāstīt lietas, kuras Jēzus būtu sacījis. Tādējādi Jēzus diskursi Jāņa evaņģēlijā ir sagatavoti uz tradicionālo izteikumu pamata, kuriem Jānis sniedz savu paplašinātu skaidrojumu. Vairāk skaidrojošais Jāņa evaņģēlija raksturs ir atbilstošs, lai vietām sniegtu šā evaņģēlija stāstījumu atsevišķi no Sinoptiskajiem evaņģēlijiem.

Piezīme:  Šā darba - 2011. gadā Oksfordas Universitātes Izdevniecībā izdotās grāmatas Jesus: A Very Short Introdution autors Richard Bauckham (1946-) ir dzimis Londonā un studējis Kembridžā. Pēc tam pasniedzis teoloģiju Līdsas un Mančesteras universitātēs. No 1992. līdz 2007. gadam viņš bija Jaunās Derības studiju profesors Sentendrjūsā (St.  Andrews) Skotijā. Bauhams ir Britu Akadēmijas un Karaliskās Biedrības biedrs Edinburgā. Pašreiz viņš ir atvaļinājies, lai pievērstos pētniecības darbam un grāmatu rakstīšanai un ir vadošais pētnieks Kembridžas, Ridley Hall, kā arī viesprofesors Svētā Meleitusa koledžā Londonā, kas nosaukta pirmā Londonas bīskapa Mellitus vārdā (604. g.).
IP pierakstīta

Marutks

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 333
  • The Singularity Is Near
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #63 : Jūnijs 23, 2015 »

kādēļ evaņģēliji pēc būtības uzskatāmi par aculiecinieku liecībām

Nevajag mums stāstīt šādas aplamības.    Lūk, vēsturnieks skaidro, ka tas teksts ir nokopēts no psalmiem!

https://www.youtube.com/watch?v=WKpTr6K5lw4
IP pierakstīta

Marutks

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 333
  • The Singularity Is Near
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #64 : Jūnijs 23, 2015 »

lūdzu noskatieties lekciju

Why the Gospels Are Myth - A Lecture by Dr. Richard Carrier
https://www.youtube.com/watch?v=p0AXu6QdE7k
IP pierakstīta

Gnidrologs

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 8206
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #65 : Jūnijs 24, 2015 »

Bombardējam viens otru ar linkiem/esejām, kurus ne viena ne otra puse nelasa un tad turpinām mētāt sūda pikas.
IP pierakstīta

Marutks

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 333
  • The Singularity Is Near
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #66 : Jūnijs 24, 2015 »

"īstu ateistu pats jēzus nepārliecinās par pretējo"   LOL  tas ir joks,  protams   :)
IP pierakstīta

Gnidrologs

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 8206
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #67 : Jūnijs 24, 2015 »

Vispār jau tajā ir tiesa tiesas.
Materiālists vienmēr post hoc un ad hoc manipulēs ar savām teorijām, lai iekļautu katru jaunu faktu, kas līdz tam neatbilda partijas līnijai. Nav grūti, tiešām. Laba demagoģijas prasme ir pietiekama.
IP pierakstīta

Marutks

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 333
  • The Singularity Is Near
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #68 : Jūnijs 24, 2015 »

Kāpēc vajag "manipulēt"?   Nav jau neviena fakta,  kas liecinātu par dieva vai citu mistisku būtņu (eņģeļu utml) esamību.
IP pierakstīta

Marutks

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 333
  • The Singularity Is Near
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #69 : Jūnijs 24, 2015 »

ir likt lietā mūsu zināšanas par agrīno 1. gs. Jūdu Palestīnu, lai pārliecinātos vai evaņģēliji iederas tā laika kontekstā.

neiederas,    tajā laikā tādas Nācaretes nemaz nebija.  Tā saka vēsturnieki. 

+  "Galilejas jūra" ir vienkārši tāds neliels ezers.    Nekādi "ceļojumi" pa to nav iespējami.   Tur var vienkārši apiet apkārt pārdesmit minūšu laikā    :)
IP pierakstīta

Gnidrologs

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 8206
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #70 : Jūnijs 24, 2015 »

Kāpēc vajag "manipulēt"?   Nav jau neviena fakta,  kas liecinātu par dieva vai citu mistisku būtņu (eņģeļu utml) esamību.
Nav neviena ''fakta'', kas liecinātu par to, ka cilvēks ir idiots, bet tas netraucē ļoti viegli to konstatēt. Klau, tu laikam neesi lasījis šo forumu ilgi. Mēs jau sen  esam izgājuši cauri ''evidenču'' tēmai. Jūsējie zaudēja. Sry.
IP pierakstīta

cthugha

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 4344
  • ateiste
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #71 : Jūnijs 24, 2015 »

vienīgais veids kā var zaudēt evidenču tēmā ir nodemonstrēt oponentam, y`know, evidences. datus par eņģeļiem es kkā šeit nemanīju.

Gnidrologs

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 8206
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #72 : Jūnijs 24, 2015 »

Eņģeļi te ņipričom. Sieviete nevar iekš abstraktas domāšanas.
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 41639
  • Ateists
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #73 : Jūnijs 24, 2015 »

Gnidrologs, atgādnini plīz, kur tad nu ``mūsējie`` tā zaudēja?
IP pierakstīta

Gnidrologs

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 8206
Re: Vēstures Jēzus
« Atbilde #74 : Jūnijs 24, 2015 »

Visur.
IP pierakstīta