Migla

Lūdzu pieslēdzies vai reģistrējieties.

Lietotājvārds, parole, sesijas ilgums
Paplašinātā meklēšana  

Jaunumi:

Autors Tēma: Utilitārims, objektīvi morāles principi  (Lasīts 21597 reizes)

0 Iemītnieki un 1 Nereģistrētais lasa šo tēmu.

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459

Tā kā pamanīju, ka te pat vesela sadaļa veltīta tādai eksotikai kā DeltaK, tad nolēmu, ka savu tēmu ir pelnījis arī kaut kas jau pazīstamāks – utilitārisms (tādā versijā, kādā es to uzskatu par pareizu esam). Ceru sagaidīt jūsu kritiku!


Kas ir utilitārisms?
Utilitārisms ir normatīva seku ētikas teorija, kuras pamatā ir princips, ka tas, vai rīcība ir laba vai slikta, jānosaka, ņemot par kritēriju kopējo labumu, precīzāk - rīcība ir laba, ja tā palielina kopējo laimīgumu un samazina kopējās ciešanas, slikta jeb ļauna ir rīcība ar attiecīgi pretējām sekām.

Kāds ir pamatojums utilitārismam?
Neatkarīgi no tā, vai jēdziens 'labums' tiek attiecināts uz, piemēram, kāda cilvēka personīgo labumu, tautas labumu vai kāda dieva labumu, ar šo jēdzienu vispārpieņemts apzīmēt atbilstību šo subjektu vai subjektu kopas interesēm (vēlmēm, vajadzībām, izvirzītām prasībām (normatīviem likumiem, baušļiem)). Tātad vienkāršoti jēdziena 'labi' pamatnozīme ir atbilstība kaut kādām interesēm.

Lai runātu par objektīvi labo, būtu nepieciešams kaut kā vispārināt šo jēdzienu tā, lai tas būtu pilnībā saistošs visiem. No tā seko, ka, lai rīcība būtu objektīvi laba, tai ir maksimāli un vienādi jāapmierina visu subjektu visas īstermiņa un ilgtermiņa intereses. Skaidrs, ka tāda rīcība ir principā neiespējama. Lai izvairītos no šādas bezjēgas, ir saprātīgi par 'labuma' kritēriju uzdot tādu, kas ir iespējami tuvu šīm objektivitātes prasībām. No tā arī seko utilitārisma pamatprincipi, ka rīcība ir laba tad, ja:

1) tiek ņemtas vērā visas iesaistītās intereses, turklāt vienādas intereses tiek ņemtas vērā ar vienādu nozīmi;
2) pēc iespējas vairāk šīs intereses tiek apmierinātas, kas tad arī nozīmē palielināt kopējo laimīgumu un samazināt kopējās ciešanas.

Pie šāda jēdziena 'labs' vispārinājuma tas kļūst tik objektīvs, cik nu principā tas ir iespējams.
« Pēdējā izmaiņa: Marts 23, 2012 marsiānis »
IP pierakstīta

EzītisMiglā

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 13936
  • ezītis miglā
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #1 : Marts 23, 2012 »

Pēc būtības tas pats deltaK vien sanāk. Laimīgums / ciešanas reducējas uz kompleksitāti. :)

Varu atsevišķu sadaļu utilitārismam izveidot. Vai vajag?
+ moderatora tiesības tajā sadaļā. :)
Sadaļas pašas veidosies un zudīs, atkarībā no tā, cik daudz tur būs sarunāts. Ja maz, tad degradēsim par kādu apakšsadaļu vai pat pāris atsevišķām tēmām. Vai arhivēsim, vai kā savādāk. Pašlaik sadaļu vēl nav tik daudz, un dzīvo arī tās pustukšās.
« Pēdējā izmaiņa: Marts 23, 2012 EzītisMiglā »
IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #2 : Marts 23, 2012 »

Pēc būtības tas pats deltaK vien sanāk. Laimīgums / ciešanas reducējas uz kompleksitāti. :)
Gan utilitārisms, gan deltak ir no seku ētikas zaru, bet to, ka no utilitārisma sekotu kompleksitātes princips, to gan es stipri apšaubu.

Utilitārisms tīrā versijā atšķirībā no DeltaK nepretendē ētiku padarīt par eksakto zinātni. Utilitārismā ētika ir un paliek filozofijas nozare, kur strīdīgi un nevienozīmīgi jautājumi ir normāla parādība, kas gan arī neizslēdz, ka daudzos jautājumos var nonākt pie stingri pamatotām atbildēm.

Citāts
Varu atsevišķu sadaļu utilitārismam izveidot. Vai vajag?
Atsevišķu sadaļu viennozīmīgi nevajag, būtu jau daudz, ja kaut šī tēma kādu interesētu. Bet atsevišķu sadaļu ētikai, kur varētu apspriest dažādas ētikas pieejas (tai skaitā - utilitārismu un DeltaK) gan būtu loģiski ieviest. Dīvaini arī šķiet, ka DeltaK sadaļa ir zem ateisma. Vai tad universālai ētikai ir pieļaujama atkarība no dieva eksistences? Ja dievs eksistē, tad šī teorija sabrūk?
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42208
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #3 : Marts 23, 2012 »

marsiaanis

``Utilitārisms tīrā versijā atšķirībā no DeltaK nepretendē ētiku padarīt par eksakto zinātni. Utilitārismā ētika ir un paliek filozofijas nozare,``

Nu taatad delta K koncepcija vnk ir sjii utilitarisma taalaaka konsekvence. Naakamais solis.
IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #4 : Marts 23, 2012 »

Ctulhu

Pat ja tā ir, tad ceru arī sagaidīt tavu atbildi, priekš kam šī konsekvence vispār vajadzīga un kā tiek risināta nevienlīdzības problēma!
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42208
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #5 : Marts 23, 2012 »

marsiaanis

Nevienliidziibas probleema- Tu domaaji, kam ir vairaak tiesiibu - daunim vai zinaatniekam? Nu vispirms, zinatniekam buus vairaak vajadziibu, vinjam buus nepieciesjama sarezgiitaaka apkaartne. Vinjam arii ir vairaak briiviibas pakaapju. Liidz ar to vinja un vides ( apkarteejo, citu sisteemu) attieciibas buus sarezgiitaakas.
IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #6 : Marts 23, 2012 »

Ctulhu

Jautājumu par nevienlīdzību es precīzi esmu noformulējis delta K tēmā: http://migla.list.lv/smf/index.php?topic=118.0

Un vispār nē, es nedomāju par tiesību skaitu, bet gan par to, vai zinātnieka un dauņa vienādajām vajadzībām ir vienāda nozīme. Ja tā nav, tad tevis piedāvātais komplicitātes princips nevar būt uzskatāms par objektīvu morāles principu. Šādā teorijā 'labi' nozīmē - labi sarežģītākajiem un slikti vienkāršajiem, tātad subjektīvi.

Tiesības (ja vien nerunājam tikai par dabiskajām tiesībām), protams, var būt atšķirīgā skaitā. Piemēram, zīdaiņiem ir jābūt tiesībām tikt pārvedātiem bērnu ratiņos, dauņiem ir jābūt tiesībām apmeklēt specskolas, sievietēm jābūt tiesībām uz ginekoloģijas pārbaudēm, prezidentam jābūt tiesībām atlaist saeimu, zinātniekam-vīrietim turpretim nav jābūt nevienai no minētajām tiesībām.
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42208
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #7 : Marts 23, 2012 »

Marsijaanis

Ideju sapratu, bet leita taada, ka dariit paari vienkaarsajam buus slikti arii prieksj sarezgiitaa. Taadejaadi problema atrisinaas.
IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #8 : Marts 23, 2012 »

Nesaprotu, kāpēc gan tu nevari vienkārši skaidri atbildēt uz jā/nē jautājumu? Vai tā tavēja delta k paredz vienādām interesēm vienādu nozīmi neatkarīgi no būtnes sarežģītības vai nē?

Citāts
Ideju sapratu, bet leita taada, ka dariit paari vienkaarsajam buus slikti arii prieksj sarezgiitaa. Taadejaadi problema atrisinaas.
Nē, ar to vien problēma neatrisinās. Nav runa par vienkārši darīšanu pāri, runa ir par interešu konfliktiem, kad vienlīdz tiek skartas gan sarežģītākā intereses, gan vienkāršā intereses. Kā risināt šos konfliktus? Delta K caurumu tēmā jau devu precīzu piemēru, kuru nez kāpēc ignorē.
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42208
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #9 : Marts 24, 2012 »

Marsietis

Zinatniekam ir vairaak interesju un tiesibu nekaa daunim.

Jaaglaabj ir visi, lai nesabojaatu garantiju sisteemu.

Garantiju sisteema - tas ir katram individam ir jaabuut zinaamai drosjiibai, ka pie gadiijuma vinju arii izglaabs.

Sapliist kads asinsvads smadzenees var gan man, gan tev. Tad mees arii buusi paralizeeti un/ vai daarzenji. Bet muus aarstees un ja paveiksies, izaarstees.

IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #10 : Marts 25, 2012 »

Mans jautājums nebija nedz par tiesību skaitu, nedz arī par to, vai slimie cilvēki būtu jāglābj. Jautājums bija par to, vai saskaņā ar delta k vispārīgā gadījumā zinātnieka un dauņa labklājībai (laimīgumam un ciešanām) ir vienāda nozīme? Te redzu tikai četras iespējamas atbildes:

1) Jā.
2) Nē.
3) Nezinu.
4) Nesapratu/neizlasīju jautājumu.
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42208
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #11 : Marts 26, 2012 »

Marsietis

Elementaari:

Ja apskataam vinjus atseviskji - lielaaka noziime zinaatniekam.
Ja apskataam kaa sabiedriibas elementus - jaaglaabj abi.
IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #12 : Marts 26, 2012 »

Citāts
Ja apskataam vinjus atseviskji - lielaaka noziime zinaatniekam.
Lūk, tāpēc arī es nepiekrītu tam, ka tevis izvirzītie principi būtu utilitārisma konsekvence. Utilitārisms paredz, ka jebkuras būtnes laimīgumam ir vienāda nozīme. Ciešanas ir vienlīdz sliktas neatkarīgi no tā, vai tās ir lokalizētas sarežģītākā būtnē vai vienkāršākā būtnē.
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42208
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #13 : Marts 26, 2012 »

Marsietis

Jaa, bet sarezgiitai buutnei ir vairaak speeju buut laimiigai un vairaak riska ciest.
IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #14 : Marts 26, 2012 »

Ctulhu
Par to nemaz nebija mans jautājums. Jautājums bija par vienādu interešu nozīmīgumu. Vienādu vajadzību neapmierināšana rada vienādas ciešanas, lai kam arī šī vajadzība piemistu. Tāpēc utilitārisms prasa vienādas vajadzības uztvert ar vienāda nozīmi neatkarīgi no tā, cik komplicētām būtnēm šī vajadzība piemīt.
IP pierakstīta