Migla

Lūdzu pieslēdzies vai reģistrējieties.

Lietotājvārds, parole, sesijas ilgums
Paplašinātā meklēšana  

Jaunumi:

Autors Tēma: Utilitārims, objektīvi morāles principi  (Lasīts 21778 reizes)

0 Iemītnieki un 1 Nereģistrētais lasa šo tēmu.

EzītisMiglā

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 13936
  • ezītis miglā
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #15 : Marts 26, 2012 »

Kas īsti ir 'vienāda nozīme'? Vienāds svars, nav prioritātes?
Ja tā, tad nepiekrītu.
Viss atkarīgs no apstākļiem un konkrētas situācijas. Piemēram, ja ir nomaldījušies cilvēki, maz pārtikas, visi grib vienādi ēst, taču tas, kurš ies izlūkos vai mēģinās kautko nomedīt, dabūs vairāk ēdamā nekā tas, kurš paliks uz vietas gaidīt.
IP pierakstīta

MJ

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 7832
  • sirdī vēsturnieks
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #16 : Marts 26, 2012 »

Citāts
Utilitārisms paredz, ka jebkuras būtnes laimīgumam ir vienāda nozīme. Ciešanas ir vienlīdz sliktas neatkarīgi no tā, vai tās ir lokalizētas sarežģītākā būtnē vai vienkāršākā būtnē.
Nu, ja mēs apskatām ierobežotu populāciju, tad pilnīgi noteikti šī populācija ekstremālos apstākļos (ja būs jāizvēlas būt vai nebūt) dos priekšroku glābt to briesmās nonākušo, kurš šai populācijai varētu būt noderīgāks. T.i. - ja vienlaicīgi pār bortu pārkritīs vienīgais kuģa ārsts un `kuģa muļķītis`, bet glābšanas riņķis būs tikai viens, tad to vispirms metīs ārstam, nevis muļķītim. Ja nebūs nekādas iespējas abus glābt vienlaicīgi, muļķīti sāks glābt tikai tad, kad ārsts būs drošībā - un pareizi darīs.
IP pierakstīta
Izveido pats savu hokeja komandu:

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #17 : Marts 26, 2012 »

EzītisMiglā
Kas īsti ir 'vienāda nozīme'? Vienāds svars, nav prioritātes?
Jā. Zinātnieka ciešanas nav ne ar ko īpašākas par dauņa ciešanām.

Citāts
Viss atkarīgs no apstākļiem un konkrētas situācijas.
No apstākļiem ir atkarīgs tas, kādas vēl intereses ir iesaistītas, bet ne tas, vai vienādām interesēm ir vienāda nozīme. Piemēram, ja no kādas zinātnieka intereses apmierināšanas ir atkarīga cilvēces izdzīvošana, tad ir loģiski izdarīt izvēli par labu zinātnieka interesei, lai apmierinātu vairāk intereses, bet ne tāpēc, ka zinātnieka interese pati par sevi būtu svarīgāka. Principā var būt arī gadījums, kad vairāk intereses tiktu apmierinātas izdarot izvēli par labu dauņa interesei.

Citāts
Piemēram, ja ir nomaldījušies cilvēki, maz pārtikas, visi grib vienādi ēst, taču tas, kurš ies izlūkos vai mēģinās kautko nomedīt, dabūs vairāk ēdamā nekā tas, kurš paliks uz vietas gaidīt.
Nesapratu, ko ar šo piemēru gribi pateikt. Kur šeit ir jāizdara kāda izvēle par labu kāda interesei paēst?
IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #18 : Marts 26, 2012 »

9K116
Jau paskaidroju to komentārā EzītimMiglā. Izvēle par labu ārstam nav ārsta interešu dēļ, bet gan populācijas interešu dēļ.
IP pierakstīta

EzītisMiglā

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 13936
  • ezītis miglā
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #19 : Marts 26, 2012 »

Citāts
bet ne tāpēc, ka zinātnieka interese pati par sevi būtu svarīgāka
Jā, šim piekrītu.

Citāts
Kur šeit ir jāizdara kāda izvēle par labu kāda interesei paēst?
Paēst vairāk vajag tam, kurš iet medīt, jo viņam ir jātērē vairāk enerģijas nekā vienkārši sēžot un gaidot. Kā arī no viņa ir lielākā mērā atkarīga visu izdzīvošana.
IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #20 : Marts 26, 2012 »

Paēst vairāk vajag tam, kurš iet medīt, jo viņam ir jātērē vairāk enerģijas nekā vienkārši sēžot un gaidot. Kā arī no viņa ir lielākā mērā atkarīga visu izdzīvošana.
Tātad patiesībā te nav runa par vienādām vajadzībām. Konkrētajā situācijā tiem, kas paliks sēžot un gaidot, ir mazāka vajadzība ēst.
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42365
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #21 : Marts 26, 2012 »

Marsietis

``Utilitārisms paredz, ka jebkuras būtnes laimīgumam ir vienāda nozīme. ``

Sjeit ir kljuuda, citaadi mums ods  = cilveeks.
IP pierakstīta

marsietis

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 459
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #22 : Marts 26, 2012 »

Sjeit ir kljuuda, citaadi mums ods  = cilveeks.
Kļūda ir tavā secinājumā. Tik pat labi tu varētu izdarīt secinājumu, ka, piemēram, akmens interesei socializēties ir tik pat liela nozīme kā tādai pašai cilvēka interesei, ignorējot to, ka akmenim atšķirībā no cilvēka nemaz neeksistē tāda interese.

Diez vai odam vispār ir spēja just ciešanas un labsajūtu, ņemot vērā to nervu sistēmas primitīvo uzbūvi, līdz ar to diez vai eksistē kaut kādas intereses. Tiesa gan 100% droši par to zinātnieki pagaidām nav. Pat ja tāda spēja odam ir, tad jautājums ir, cik tā ir attīstīta un kādas intereses eksistē odam? Vienīgais, kas odam varētu būt, ir kaut kāda sāpju sajūta no audu bojājumiem, un šo iespējamību vajadzētu arī ņemt vērā (piemēram, neraut odiem spārnus) ar tādu pašu nopietnību, cik nopietni mēs uztveram līdzvērtīgas cilvēka sāpes.
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42365
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #23 : Marts 26, 2012 »

Marsietis

Nu luuk bet dazju smagu smadzenju defektu gadiijumaa  -t.s. ``daarzenis`` arii nav speejas just prieku, ciesjanas etc.

``un šo iespējamību vajadzētu arī ņemt vērā (piemēram, neraut odiem spārnus) ar tādu pašu nopietnību, cik nopietni mēs uztveram līdzvērtīgas cilvēka sāpes.``

Pilniigi pareizi.
IP pierakstīta

Gnidrologs

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 8276
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #24 : Marts 26, 2012 »

Es vēl ar vien nesaprotu ar ko zinātnieks ir vērtīgāks par dauni no Ctulhu viedokļa. Ja vienīgais arguments ir ''tāpēc, ka zinātnieks ir noderīgāks cilvēcei'', tad šāda ētika ir amorāla. Tā ir tīri instrumentāla un pragmatiska. Tā neņem vērā cilvēka dzīvības pašvērtību. Vai varbūt Ctulhu neuzskata, ka cilvēka dzīvība ir vērtīga neatkarīgi no tās kompleksitātes?
IP pierakstīta

EzītisMiglā

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 13936
  • ezītis miglā
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #25 : Marts 26, 2012 »

Gnidrologs
Ctulhu vienmēr pamanās visu izrēķināt pēc deltaK.
Cilvēka dzīvība ir ar augstu kompleksitāti, tāpēc tā ir vienmēr vērtīga.
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42365
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #26 : Marts 26, 2012 »

Gnidrologs

Veel sarezgiitaaka buutne ir speejiiga vairaak izjust laimi, vinjia arii lielaaks ciesjanu risks defekta gadiijumaa.

Te ilustracijai var atcereeties, kaa mees normaali izturamies pret dazjaadas sarezgiitiibas pakaapes dziivniekiem. Nosist odu ir pusliidz normaali, ja tas traucee, nosist kakji jau ir kriminaalnoziegums.
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42365
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #27 : Marts 26, 2012 »

Ezis

``Cilvēka dzīvība ir ar augstu kompleksitāti, tāpēc tā ir vienmēr vērtīga.``

Jaa, taa buus kompleksa `` ar lielu atraavienu``, mtb pat bojats cilveeks ir daudz kompleksaaka sisteema par visaam paareejaam zinaamajaam.
IP pierakstīta

Gnidrologs

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 8276
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #28 : Marts 26, 2012 »

Tātad nosist dauni ir ok?
IP pierakstīta

Ctulhu

  • Atslēdzies Atslēdzies
  • Ieraksti: 42365
  • Ateists
Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
« Atbilde #29 : Marts 26, 2012 »

Gnidrologs

Lasi uzmaniigi. Nosist dauni nav OK, jo tas vienalga ir sarezgiitaaks par odu. Par kakji , iespeejams, arii. ( atkariibaa no sindroma tipa).
IP pierakstīta