Migla

Pasaules uzskati => Pasaules uzskati: Citi => Tēmu iesāka: marsietis Marts 23, 2012

Virsraksts: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 23, 2012
Tā kā pamanīju, ka te pat vesela sadaļa veltīta tādai eksotikai kā DeltaK, tad nolēmu, ka savu tēmu ir pelnījis arī kaut kas jau pazīstamāks – utilitārisms (tādā versijā, kādā es to uzskatu par pareizu esam). Ceru sagaidīt jūsu kritiku!


Kas ir utilitārisms?
Utilitārisms ir normatīva seku ētikas teorija, kuras pamatā ir princips, ka tas, vai rīcība ir laba vai slikta, jānosaka, ņemot par kritēriju kopējo labumu, precīzāk - rīcība ir laba, ja tā palielina kopējo laimīgumu un samazina kopējās ciešanas, slikta jeb ļauna ir rīcība ar attiecīgi pretējām sekām.

Kāds ir pamatojums utilitārismam?
Neatkarīgi no tā, vai jēdziens 'labums' tiek attiecināts uz, piemēram, kāda cilvēka personīgo labumu, tautas labumu vai kāda dieva labumu, ar šo jēdzienu vispārpieņemts apzīmēt atbilstību šo subjektu vai subjektu kopas interesēm (vēlmēm, vajadzībām, izvirzītām prasībām (normatīviem likumiem, baušļiem)). Tātad vienkāršoti jēdziena 'labi' pamatnozīme ir atbilstība kaut kādām interesēm.

Lai runātu par objektīvi labo, būtu nepieciešams kaut kā vispārināt šo jēdzienu tā, lai tas būtu pilnībā saistošs visiem. No tā seko, ka, lai rīcība būtu objektīvi laba, tai ir maksimāli un vienādi jāapmierina visu subjektu visas īstermiņa un ilgtermiņa intereses. Skaidrs, ka tāda rīcība ir principā neiespējama. Lai izvairītos no šādas bezjēgas, ir saprātīgi par 'labuma' kritēriju uzdot tādu, kas ir iespējami tuvu šīm objektivitātes prasībām. No tā arī seko utilitārisma pamatprincipi, ka rīcība ir laba tad, ja:

1) tiek ņemtas vērā visas iesaistītās intereses, turklāt vienādas intereses tiek ņemtas vērā ar vienādu nozīmi;
2) pēc iespējas vairāk šīs intereses tiek apmierinātas, kas tad arī nozīmē palielināt kopējo laimīgumu un samazināt kopējās ciešanas.

Pie šāda jēdziena 'labs' vispārinājuma tas kļūst tik objektīvs, cik nu principā tas ir iespējams.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Marts 23, 2012
Pēc būtības tas pats deltaK vien sanāk. Laimīgums / ciešanas reducējas uz kompleksitāti. :)

Varu atsevišķu sadaļu utilitārismam izveidot. Vai vajag?
+ moderatora tiesības tajā sadaļā. :)
Sadaļas pašas veidosies un zudīs, atkarībā no tā, cik daudz tur būs sarunāts. Ja maz, tad degradēsim par kādu apakšsadaļu vai pat pāris atsevišķām tēmām. Vai arhivēsim, vai kā savādāk. Pašlaik sadaļu vēl nav tik daudz, un dzīvo arī tās pustukšās.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 23, 2012
Pēc būtības tas pats deltaK vien sanāk. Laimīgums / ciešanas reducējas uz kompleksitāti. :)
Gan utilitārisms, gan deltak ir no seku ētikas zaru, bet to, ka no utilitārisma sekotu kompleksitātes princips, to gan es stipri apšaubu.

Utilitārisms tīrā versijā atšķirībā no DeltaK nepretendē ētiku padarīt par eksakto zinātni. Utilitārismā ētika ir un paliek filozofijas nozare, kur strīdīgi un nevienozīmīgi jautājumi ir normāla parādība, kas gan arī neizslēdz, ka daudzos jautājumos var nonākt pie stingri pamatotām atbildēm.

Citāts
Varu atsevišķu sadaļu utilitārismam izveidot. Vai vajag?
Atsevišķu sadaļu viennozīmīgi nevajag, būtu jau daudz, ja kaut šī tēma kādu interesētu. Bet atsevišķu sadaļu ētikai, kur varētu apspriest dažādas ētikas pieejas (tai skaitā - utilitārismu un DeltaK) gan būtu loģiski ieviest. Dīvaini arī šķiet, ka DeltaK sadaļa ir zem ateisma. Vai tad universālai ētikai ir pieļaujama atkarība no dieva eksistences? Ja dievs eksistē, tad šī teorija sabrūk?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 23, 2012
marsiaanis

``Utilitārisms tīrā versijā atšķirībā no DeltaK nepretendē ētiku padarīt par eksakto zinātni. Utilitārismā ētika ir un paliek filozofijas nozare,``

Nu taatad delta K koncepcija vnk ir sjii utilitarisma taalaaka konsekvence. Naakamais solis.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 23, 2012
Ctulhu

Pat ja tā ir, tad ceru arī sagaidīt tavu atbildi, priekš kam šī konsekvence vispār vajadzīga un kā tiek risināta nevienlīdzības problēma!
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 23, 2012
marsiaanis

Nevienliidziibas probleema- Tu domaaji, kam ir vairaak tiesiibu - daunim vai zinaatniekam? Nu vispirms, zinatniekam buus vairaak vajadziibu, vinjam buus nepieciesjama sarezgiitaaka apkaartne. Vinjam arii ir vairaak briiviibas pakaapju. Liidz ar to vinja un vides ( apkarteejo, citu sisteemu) attieciibas buus sarezgiitaakas.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 23, 2012
Ctulhu

Jautājumu par nevienlīdzību es precīzi esmu noformulējis delta K tēmā: http://migla.list.lv/smf/index.php?topic=118.0 (http://migla.list.lv/smf/index.php?topic=118.0)

Un vispār nē, es nedomāju par tiesību skaitu, bet gan par to, vai zinātnieka un dauņa vienādajām vajadzībām ir vienāda nozīme. Ja tā nav, tad tevis piedāvātais komplicitātes princips nevar būt uzskatāms par objektīvu morāles principu. Šādā teorijā 'labi' nozīmē - labi sarežģītākajiem un slikti vienkāršajiem, tātad subjektīvi.

Tiesības (ja vien nerunājam tikai par dabiskajām tiesībām), protams, var būt atšķirīgā skaitā. Piemēram, zīdaiņiem ir jābūt tiesībām tikt pārvedātiem bērnu ratiņos, dauņiem ir jābūt tiesībām apmeklēt specskolas, sievietēm jābūt tiesībām uz ginekoloģijas pārbaudēm, prezidentam jābūt tiesībām atlaist saeimu, zinātniekam-vīrietim turpretim nav jābūt nevienai no minētajām tiesībām.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 23, 2012
Marsijaanis

Ideju sapratu, bet leita taada, ka dariit paari vienkaarsajam buus slikti arii prieksj sarezgiitaa. Taadejaadi problema atrisinaas.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 23, 2012
Nesaprotu, kāpēc gan tu nevari vienkārši skaidri atbildēt uz jā/nē jautājumu? Vai tā tavēja delta k paredz vienādām interesēm vienādu nozīmi neatkarīgi no būtnes sarežģītības vai nē?

Citāts
Ideju sapratu, bet leita taada, ka dariit paari vienkaarsajam buus slikti arii prieksj sarezgiitaa. Taadejaadi problema atrisinaas.
Nē, ar to vien problēma neatrisinās. Nav runa par vienkārši darīšanu pāri, runa ir par interešu konfliktiem, kad vienlīdz tiek skartas gan sarežģītākā intereses, gan vienkāršā intereses. Kā risināt šos konfliktus? Delta K caurumu tēmā jau devu precīzu piemēru, kuru nez kāpēc ignorē.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 24, 2012
Marsietis

Zinatniekam ir vairaak interesju un tiesibu nekaa daunim.

Jaaglaabj ir visi, lai nesabojaatu garantiju sisteemu.

Garantiju sisteema - tas ir katram individam ir jaabuut zinaamai drosjiibai, ka pie gadiijuma vinju arii izglaabs.

Sapliist kads asinsvads smadzenees var gan man, gan tev. Tad mees arii buusi paralizeeti un/ vai daarzenji. Bet muus aarstees un ja paveiksies, izaarstees.

Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 25, 2012
Mans jautājums nebija nedz par tiesību skaitu, nedz arī par to, vai slimie cilvēki būtu jāglābj. Jautājums bija par to, vai saskaņā ar delta k vispārīgā gadījumā zinātnieka un dauņa labklājībai (laimīgumam un ciešanām) ir vienāda nozīme? Te redzu tikai četras iespējamas atbildes:

1) Jā.
2) Nē.
3) Nezinu.
4) Nesapratu/neizlasīju jautājumu.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Marsietis

Elementaari:

Ja apskataam vinjus atseviskji - lielaaka noziime zinaatniekam.
Ja apskataam kaa sabiedriibas elementus - jaaglaabj abi.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 26, 2012
Citāts
Ja apskataam vinjus atseviskji - lielaaka noziime zinaatniekam.
Lūk, tāpēc arī es nepiekrītu tam, ka tevis izvirzītie principi būtu utilitārisma konsekvence. Utilitārisms paredz, ka jebkuras būtnes laimīgumam ir vienāda nozīme. Ciešanas ir vienlīdz sliktas neatkarīgi no tā, vai tās ir lokalizētas sarežģītākā būtnē vai vienkāršākā būtnē.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Marsietis

Jaa, bet sarezgiitai buutnei ir vairaak speeju buut laimiigai un vairaak riska ciest.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 26, 2012
Ctulhu
Par to nemaz nebija mans jautājums. Jautājums bija par vienādu interešu nozīmīgumu. Vienādu vajadzību neapmierināšana rada vienādas ciešanas, lai kam arī šī vajadzība piemistu. Tāpēc utilitārisms prasa vienādas vajadzības uztvert ar vienāda nozīmi neatkarīgi no tā, cik komplicētām būtnēm šī vajadzība piemīt.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Marts 26, 2012
Kas īsti ir 'vienāda nozīme'? Vienāds svars, nav prioritātes?
Ja tā, tad nepiekrītu.
Viss atkarīgs no apstākļiem un konkrētas situācijas. Piemēram, ja ir nomaldījušies cilvēki, maz pārtikas, visi grib vienādi ēst, taču tas, kurš ies izlūkos vai mēģinās kautko nomedīt, dabūs vairāk ēdamā nekā tas, kurš paliks uz vietas gaidīt.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: MJ Marts 26, 2012
Citāts
Utilitārisms paredz, ka jebkuras būtnes laimīgumam ir vienāda nozīme. Ciešanas ir vienlīdz sliktas neatkarīgi no tā, vai tās ir lokalizētas sarežģītākā būtnē vai vienkāršākā būtnē.
Nu, ja mēs apskatām ierobežotu populāciju, tad pilnīgi noteikti šī populācija ekstremālos apstākļos (ja būs jāizvēlas būt vai nebūt) dos priekšroku glābt to briesmās nonākušo, kurš šai populācijai varētu būt noderīgāks. T.i. - ja vienlaicīgi pār bortu pārkritīs vienīgais kuģa ārsts un `kuģa muļķītis`, bet glābšanas riņķis būs tikai viens, tad to vispirms metīs ārstam, nevis muļķītim. Ja nebūs nekādas iespējas abus glābt vienlaicīgi, muļķīti sāks glābt tikai tad, kad ārsts būs drošībā - un pareizi darīs.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 26, 2012
EzītisMiglā
Kas īsti ir 'vienāda nozīme'? Vienāds svars, nav prioritātes?
Jā. Zinātnieka ciešanas nav ne ar ko īpašākas par dauņa ciešanām.

Citāts
Viss atkarīgs no apstākļiem un konkrētas situācijas.
No apstākļiem ir atkarīgs tas, kādas vēl intereses ir iesaistītas, bet ne tas, vai vienādām interesēm ir vienāda nozīme. Piemēram, ja no kādas zinātnieka intereses apmierināšanas ir atkarīga cilvēces izdzīvošana, tad ir loģiski izdarīt izvēli par labu zinātnieka interesei, lai apmierinātu vairāk intereses, bet ne tāpēc, ka zinātnieka interese pati par sevi būtu svarīgāka. Principā var būt arī gadījums, kad vairāk intereses tiktu apmierinātas izdarot izvēli par labu dauņa interesei.

Citāts
Piemēram, ja ir nomaldījušies cilvēki, maz pārtikas, visi grib vienādi ēst, taču tas, kurš ies izlūkos vai mēģinās kautko nomedīt, dabūs vairāk ēdamā nekā tas, kurš paliks uz vietas gaidīt.
Nesapratu, ko ar šo piemēru gribi pateikt. Kur šeit ir jāizdara kāda izvēle par labu kāda interesei paēst?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 26, 2012
9K116
Jau paskaidroju to komentārā EzītimMiglā. Izvēle par labu ārstam nav ārsta interešu dēļ, bet gan populācijas interešu dēļ.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Marts 26, 2012
Citāts
bet ne tāpēc, ka zinātnieka interese pati par sevi būtu svarīgāka
Jā, šim piekrītu.

Citāts
Kur šeit ir jāizdara kāda izvēle par labu kāda interesei paēst?
Paēst vairāk vajag tam, kurš iet medīt, jo viņam ir jātērē vairāk enerģijas nekā vienkārši sēžot un gaidot. Kā arī no viņa ir lielākā mērā atkarīga visu izdzīvošana.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 26, 2012
Paēst vairāk vajag tam, kurš iet medīt, jo viņam ir jātērē vairāk enerģijas nekā vienkārši sēžot un gaidot. Kā arī no viņa ir lielākā mērā atkarīga visu izdzīvošana.
Tātad patiesībā te nav runa par vienādām vajadzībām. Konkrētajā situācijā tiem, kas paliks sēžot un gaidot, ir mazāka vajadzība ēst.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Marsietis

``Utilitārisms paredz, ka jebkuras būtnes laimīgumam ir vienāda nozīme. ``

Sjeit ir kljuuda, citaadi mums ods  = cilveeks.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 26, 2012
Sjeit ir kljuuda, citaadi mums ods  = cilveeks.
Kļūda ir tavā secinājumā. Tik pat labi tu varētu izdarīt secinājumu, ka, piemēram, akmens interesei socializēties ir tik pat liela nozīme kā tādai pašai cilvēka interesei, ignorējot to, ka akmenim atšķirībā no cilvēka nemaz neeksistē tāda interese.

Diez vai odam vispār ir spēja just ciešanas un labsajūtu, ņemot vērā to nervu sistēmas primitīvo uzbūvi, līdz ar to diez vai eksistē kaut kādas intereses. Tiesa gan 100% droši par to zinātnieki pagaidām nav. Pat ja tāda spēja odam ir, tad jautājums ir, cik tā ir attīstīta un kādas intereses eksistē odam? Vienīgais, kas odam varētu būt, ir kaut kāda sāpju sajūta no audu bojājumiem, un šo iespējamību vajadzētu arī ņemt vērā (piemēram, neraut odiem spārnus) ar tādu pašu nopietnību, cik nopietni mēs uztveram līdzvērtīgas cilvēka sāpes.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Marsietis

Nu luuk bet dazju smagu smadzenju defektu gadiijumaa  -t.s. ``daarzenis`` arii nav speejas just prieku, ciesjanas etc.

``un šo iespējamību vajadzētu arī ņemt vērā (piemēram, neraut odiem spārnus) ar tādu pašu nopietnību, cik nopietni mēs uztveram līdzvērtīgas cilvēka sāpes.``

Pilniigi pareizi.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 26, 2012
Es vēl ar vien nesaprotu ar ko zinātnieks ir vērtīgāks par dauni no Ctulhu viedokļa. Ja vienīgais arguments ir ''tāpēc, ka zinātnieks ir noderīgāks cilvēcei'', tad šāda ētika ir amorāla. Tā ir tīri instrumentāla un pragmatiska. Tā neņem vērā cilvēka dzīvības pašvērtību. Vai varbūt Ctulhu neuzskata, ka cilvēka dzīvība ir vērtīga neatkarīgi no tās kompleksitātes?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Marts 26, 2012
Gnidrologs
Ctulhu vienmēr pamanās visu izrēķināt pēc deltaK.
Cilvēka dzīvība ir ar augstu kompleksitāti, tāpēc tā ir vienmēr vērtīga.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Gnidrologs

Veel sarezgiitaaka buutne ir speejiiga vairaak izjust laimi, vinjia arii lielaaks ciesjanu risks defekta gadiijumaa.

Te ilustracijai var atcereeties, kaa mees normaali izturamies pret dazjaadas sarezgiitiibas pakaapes dziivniekiem. Nosist odu ir pusliidz normaali, ja tas traucee, nosist kakji jau ir kriminaalnoziegums.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Ezis

``Cilvēka dzīvība ir ar augstu kompleksitāti, tāpēc tā ir vienmēr vērtīga.``

Jaa, taa buus kompleksa `` ar lielu atraavienu``, mtb pat bojats cilveeks ir daudz kompleksaaka sisteema par visaam paareejaam zinaamajaam.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 26, 2012
Tātad nosist dauni ir ok?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Gnidrologs

Lasi uzmaniigi. Nosist dauni nav OK, jo tas vienalga ir sarezgiitaaks par odu. Par kakji , iespeejams, arii. ( atkariibaa no sindroma tipa).
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 26, 2012
Bet ja nu tomēr nebūtu?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Gnidrologs

Ja nebuutu sarezgiitaaks par odu, tad nebuutu eetiskas atskiriibas. Vareetu nosist, ja traucee. Bet, pats saproti, taada situacija ir neiespeejama. Tikpat labi Tu vareetu paprasiit, cik maksaa dators, kuraa ir tikai 3 tranzistori :D
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: mindbound Marts 26, 2012
This.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 26, 2012
Tātad cilvēka dzīvība ir ''svēta''?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: mindbound Marts 26, 2012
Definē "svētu" ārpus šeit obviously neeksistējošā reliģiskā konteksta.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Gnidrologs

``Tātad cilvēka dzīvība ir ''svēta''?``

Nee, cilveeki ir sarezgiitas sisteemas. Sarezgiitas sisteemas sagraut ir destruktiivi.

Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 26, 2012
Definē "svētu" ārpus šeit obviously neeksistējošā reliģiskā konteksta.
Tev to jādara. Ne jau es esmu ''prolaiferis'''.
Es labrāt nogalinātu cilvēkus. :smug:
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Gnidrologs

A mums tur nekas ``sveets`` nav jaadefinee. Noveerteejam sisteemas  sarezgiitiibu un attieciigi riikojamies.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 26, 2012
Tad kur problēma?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: mindbound Marts 26, 2012
Citāts: Gnidrologs
Tev to jādara. Ne jau es esmu ''prolaiferis'''.
Tu šeit atnāci ar šādu leksiku, kuru pirms tam šeit neviens nelietoja. Bet enīvej, problēmas tiešām nav.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Gnidrologs

``Es labrāt nogalinātu cilvēkus.``

 Prieksj kam?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: MJ Marts 26, 2012
Definē "svētu" ārpus šeit obviously neeksistējošā reliģiskā konteksta.
Neaizskarama, tāda, kuru nedrīkst bez atļaujas atņemt :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
9K116

Pag, citi nedriixt bez atlaujas njemt manu teeju. Mana teeja ir sveeta?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: mindbound Marts 26, 2012
Neaizskaramībai var būt daudzi un dažādi racionāli pamati. "Svētuma" jēdziens tur vienkārši ir lieks un tur vispāri atrodas tikai kategoriju kļūdas dēļ.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Noetic Jun

Protams, ir interesanti, vai aarpus mistiskajaam sisteemaam apziimeetaajs ``sveets`` vispaar straadaa? Augstaakaas aizsardziibas prioriteetes objekts?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: mindbound Marts 26, 2012
Well, "svēts" (sacred, sacrosanct) ir eksplicīti reliģisks jēdziens. Es pieļauju, ka to varētu papildināt ar sekulāru definīciju, taču - vai vajag? Tas, manuprāt, radītu tikai vēl lielāku neskaidrību vidusmēra klausītājā.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Noetic Jun

OK, es tikai esmu noveerojis, ka to jeedzienu ekspluatee arii aarpus religijaam, tiesa gan religijaam liidziigaas sisteemaas - nu tur piemeeram nacionaalisti un tml.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: mindbound Marts 26, 2012
Citāts: Ctulhu
[..] tiesa gan religijaam liidziigaas sisteemaas [..]
Šī arī ir atslēgas frāze. Gan reliģija, gan nacionālisms par saviem pamatiem izmanto empīriski neeksistējošus, "tukšus" mēmus, kuriem ir tikai iekšēja jēga, taču trūkst piesaistes realitātei - reliģijā tas ir dievs vai dievi, nacionālismā - nemainīgas, statiski definējamas valsts-nācijas konstrukts.

Abos gadījumos ir vajadzīga īpaša valoda, kuras lietojums dotās sistēmas ietvaros nodrošina virtuālu pamatojumu šīm konstrukcijām (nemaz nerunājot par to, ka, reliģijai esot vienai no "tradicionālajām" vērtībām, tā ļoti bieži vienkārši iet roku rokā ar nacionālismu un citiem konservatīvisma aspektiem).
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
Noetic Jun

Jaa, un sjis labi iet kopaa ar empiriskajiem noveerojumiem, ka visaapdi PSKP un komjaunatnes darbonji peec PSRS beigaam masveidaa kljuva par dazjaadu religiju ticigajiem, no sejienes arii ``gariigaa atmoda`` peec PSRS sabrukuma - esosjie domaasjanas patterni atrada citu liidziigu substratu.   
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: mindbound Marts 26, 2012
http://lffb.midzenis.lv/lekcijas/20.-gadsimta-demiurgi.html :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: MJ Marts 26, 2012
Citāts
Pag, citi nedriixt bez atlaujas njemt manu teeju. Mana teeja ir sveeta?
Tēja pati par sevi nav svēta, bet ja tā pieder Tev, tad uz to attiecas privātīpašuma svētums :)
Citāts
Neaizskaramībai var būt daudzi un dažādi racionāli pamati. "Svētuma" jēdziens tur vienkārši ir lieks un tur vispāri atrodas tikai kategoriju kļūdas dēļ.
Jā, bet kā attiecīga kategorija viņš nemaz nav tik slikts.

Patiesībā jau viss ir bezgala vienkārši - vaina ir ranžēšanā... Īsāk sakot - ir lietas, kuras darīt ir slikti, bet ir lietas, kuras darīt ir divreiz slikti, un ir lietas, kuras darīt ir neiedomājami slikti. Piemēram, zagt ir slikti, nogalināt cilvēku ir ļoti slikti, bet nogalināt bērnu vai grūtnieci jau vispār ir ārpus jelkādām robežām -> no tejienes arī arhetips par dzīvības svētumu.

Derīga lasāmviela, vieglā formā:
- Even Evil Has Standards (http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/EvenEvilHasStandards);
- Complete Monster (http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/CompleteMonster);
- Moral Event Horizon (http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/MoralEventHorizon).
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 26, 2012
9K116

 Nujaa tjipa piipeet pie DUS ir slikti, piipeet uz supertankera ir neiedomaajami slikti...
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 26, 2012
Ja nevienam no jums dzīvība nav ''svēta'', tad nesaprotu kur ētiskā pretenzija pret nāvessodu. Kāpēc cilvēku nedrīkst nomušīt principa pēc?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: MJ Marts 26, 2012
Citāts
tad nesaprotu kur ētiskā pretenzija pret nāvessodu.
Nu es principā esmu par :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 27, 2012
Ctulhu
Nu luuk bet dazju smagu smadzenju defektu gadiijumaa  -t.s. ``daarzenis`` arii nav speejas just prieku, ciesjanas etc.
To es neesmu apšaubījis, bet dauna sindroms nav tāds gadījums, tas neatņem būtisko - spēju piedzīvot ciešanas un labsajūtu. Mans iebildums bija pret tavu ideju, ka dauņa ciešanām varētu būt mazāka nozīmē nekā tādām pašām zinātnieka ciešanām.

Veel sarezgiitaaka buutne ir speejiiga vairaak izjust laimi, vinjia arii lielaaks ciesjanu risks defekta gadiijumaa.
Sarežģītākai būtnei iespējams patiešām ir vairāk intereses, līdz ar to arī lielāka pozitīvo un negatīvo sajūtu daudzveidība, ko tā var piedzīvot. Bet tas jau nenozīmē, ka tāpēc to interešu neapmierināšana, kas daunim un zinātniekam ir kopīgas, radīs vairāk ciešanas zinātniekam. Tas nozīmē tikai to, ka varbūt eksistē lietas, kas rada ciešanas zinātniekam, bet nerada ciešanas daunim. Savukārt bads rada vienlīdz lielas ciešanas gan zinātniekam, gan daunim. Tāpēc atstāt badā zinātnieku vai dauni, vai kaķi vai jebkuru citu būtni, kurai ir interese ēst, ir vienlīdz slikti neatkarīgi no tā, cik šī būtne ir komplicēta.

pat bojats cilveeks ir daudz kompleksaaka sisteema par visaam paareejaam zinaamajaam.
Ja tā ir, tad tas tikai parāda to, ka kompleksitāte ir irrelevants kritērijs ētikā. Tas, ka cilvēks- 'dārzenis' ir komplicētāks par kaķi, nenozīmē, ka tāpēc viņš būtu jāuzskata par vērtīgāku. 'Dārzeņa' dzīvībai ir tik vien vērtības, cik vērtīga tā ir citiem (tuviniekiem). 'Dārzenim' nepiemīt nekāda pašvērtība atšķirībā no kaķa, kuram nav vienalga, kas ar viņu notiek.

Vispār gan te jau ir runa par citu jautājumu, tāpēc atgādināšu, ka mani iebildumi un jautājumi bija par būtnes labklājības vērtību nevis par dzīvības vērtību. Ja runājam par dzīvības vērtību, tad, rupji ņemot, te būtu divas īpašības, kas jāņem vērā:

1) spēja piedzīvot pozitīvas sajūtas;
2) spēja apzināties sevi vai pat apzināties sevi kā laikā pastāvošu būtni.

Ja pirmais piemīt visām sententajām būtnēm (izņemot smagu slimību gadījumus, kad ir nenovēršamas ciešanas), tad otrais gan piemīt tikai pieaugušiem cilvēkiem un vēl dažām citām attīstītāko sugu dzīvnieku sugām. Ja būtnei piemīt spēja apzināties sevi, tad tai papildus visām neapzinātajām interesēm ir arī apzināta interese turpināt dzīvot un interese realizēt uz nākotni vērstas intereses. Tāpēc pieauguša cilvēka dzīvības vērtībai (pie nosacījuma, ka viņam nav nenovēršamas ciešanas un ir vēlme dzīvot) ir jābūt lielākai nekā zīdaiņa vai kaķa dzīvības vērtībai, lai gan, protams, tas neatceļ to, ka vērtība ir jebkuras sententas būtnes dzīvībai.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 27, 2012
Gnidrologs

Tāpēc, ka tas ir destruktīvi.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 27, 2012
Nu un?
Destruktēt racionālisma un labuma vārdā taču ir ok?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 27, 2012
Gnidrologs

Pats nepamani, ka logisku pretrunu pateici?

Paskaidroju:

Racionaals, labs = konstruktīvs.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 27, 2012
Destruktēt racionālisma un labuma vārdā taču ir ok?
Kādu iespējamu labumu tu saskati nāvessodā? Nav īsti pamata domāt, ka nāvessods strādātu kā iebiedēšanas līdzeklis. Piemēram, ja salīdzina Eiropu ar ASV, kur nāvessods ir atļauts, tad ASV smagā noziedzība ir izplatītāka.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: MJ Marts 27, 2012
Citāts
Kādu iespējamu labumu tu saskati nāvessodā?
Pasargāt sabiedrību no NELABOJAMIEM noziedzniekiem.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 27, 2012
9K116

Jā, gadījumā, ja nav resursu viņus turēt un pētīt.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 27, 2012
Citāts
Kādu iespējamu labumu tu saskati nāvessodā?
Pasargāt sabiedrību no NELABOJAMIEM noziedzniekiem.
To pašu var panākt, izolējot noziedznieku, turklāt nāvessodam ir vairāki sliktumi, piemēram, iespējamība, ka ir notiesāts nevainīgs cilvēks.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 27, 2012
marsietis

Praksē mūža ieslodzījumam arī ir vairāki mīnusi, galvenais - jābaro un vietu aizņem. To varētu atrisināt, iesaistot viņus pētījumos.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: MJ Marts 27, 2012
Citāts
Jā, gadījumā, ja nav resursu viņus turēt un pētīt.
Nu ar resursi, kā zināms, uz zemes ir ierobežoti. Jo īpaši, ja katram cilvēkam vajag lielu mitekli un personīgo laboratoriju :P
Citāts
To pašu var panākt, izolējot noziedznieku
Tas ir dārgi, pastāv risks, ka noziedznieks kaut kādā brīdī var izbēgt utt.
Citāts
turklāt nāvessodam ir vairāki sliktumi, piemēram, iespējamība, ka ir notiesāts nevainīgs cilvēks.
Jā, bet vai noturēt cietumā 5 gadus NEVAINĪGU cilvēku ir labāk? Viņa dzīve, kāda viņa bija PIRMS TAM, tāpat vairs nekad nebūs tāda.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 27, 2012
9K116

``Nu ar resursi, kā zināms, uz zemes ir ierobežoti.``

Nuja, tāpēc notiesātie būtu jāzimanto tādā veidā, lai no viņiem rodas informācija. t.i. pētījumos, protams, ievērojot humanismu.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 27, 2012
Gnidrologs

Pats nepamani, ka logisku pretrunu pateici?

Paskaidroju:

Racionaals, labs = konstruktīvs.
Nē, jo iznīcināt destruktivus indivīdus = racionāli. Hence = visa tā pļura par nāvessodiem.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: marsietis Marts 28, 2012
Jā, bet vai noturēt cietumā 5 gadus NEVAINĪGU cilvēku ir labāk? Viņa dzīve, kāda viņa bija PIRMS TAM, tāpat vairs nekad nebūs tāda.
Protams, ka tas ir labāk nekā tikt neatgriezeniski iznīcinātam kaut vai tā iemesla dēļ, ka iznīcināties vienmēr var paspēt. Ja tu paprasītu šādu jautājumu tiem, kas ir attaisnoti pēc notiesāšanas uz mūža ieslodzījumu, šaubos, vai daudzi no viņiem uzskatītu, ka labāk būtu bijis, ja viņi tiktu nošauti. Turklāt nav obligāti jānosēž 5 gadus, var gadīties, ka notiesātais tiek attaisnots kaut vai mēnesi pēc sprieduma. Tas gan ir tikai viens no daudziem sliktumiem nāvessodā, kas jau, manuprāt, ir pietiekoši būtisks, lai atsvērtu resursu patēriņu noziedznieku uzturēšanā un izolēšanas drošības pasākumiem.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 28, 2012
Gnidrologs

``Nē, jo iznīcināt destruktivus indivīdus = racionāli.``

Tikai atsevišķos gadījumos. In general racionālāk ir viņus

1) Pētīt
2) Labot.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Marts 28, 2012
Kurā vietā un ar kādām metodēm tad viņi tiek pētīti un vai varētu labošanās piemērus kā arī kā tie tika panākti? Man nez kāpēc liekas, tu jauc kādu savu wishful nākotnes fantāziju ar realitāti.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Marts 28, 2012
Gnidrologs

Jaa, tiesssi taa - naakotnes redzeejums veeleejuma izteiksmee - kas buut max racionaali.

 
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Marts 28, 2012
Gnidrologs
Šķiet, bija kādi pāris gadījumi ar audzējiem smadzenēs un no tiem sekojošas agresijas un citas bīstamas uzvedības.
Psiholoģija gan nevarēs lepoties ar dižiem sasniegumiem šajā jomā, bet gan jau ka kādu piemēru varētu sameklēt.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Aprīlis 02, 2012
Ezis

Veel bija tas variants ar veci, kuram galvaa ietriecaas dzelzs stienis, izejot cauri smadzeneem.

Vecis izdziivoja, bet vinjam radikaali izmainiijaas raksturs- no nosveerta, draudziiba uz nervozu agresiivu.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Cilvēkiem ir bail no utilitārisma, jo viņi to nesaprot:

http://blog.practicalethics.ox.ac.uk/2014/11/why-i-am-not-a-utilitarian/

Principā jebkuram saprātīgam cilvēkam ir skaidrs, ka jēdzīgas alternatīvas ar kompleksitātes jēdzienu paplašinātam utilitārismam nav.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Decembris 14, 2014
Cilvēkiem nav bailes no utilitārisma. Cilvēki saprot, ka tas ir retarded.Un tur nav nekas misunderstood, pat 10 gadīgs bērns to var saprast. Cilvēkus, kas vadās pēc šādiem principiem ir jāliek psihenē, jo viņi ir psihopāti. Tas gan diez ko nesokas, jo vairums politiķu ir utilitāri psihopāti.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Decembris 14, 2014
Citāts
Principā jebkuram saprātīgam cilvēkam ir skaidrs, ka jēdzīgas alternatīvas ar kompleksitātes jēdzienu paplašinātam utilitārismam nav.
Jebkuram retardētam stulbenim, kuru derētu anihilēt kā ''pirmos kaķēnus''.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Tā pati situācija, kas ar demokrātiju. Tb tas pats jautājums: a ko liksi vietā?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Uzdevums: Mums vajag ``caurspīdīgus`` principus, tb tādus principus, kas nesatur visādus tikai intuitīvi saprotamus jēdzienus.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Decembris 14, 2014
Citāts
Tā pati situācija, kas ar demokrātiju. Tb tas pats jautājums: a ko liksi vietā?
Tas nav jautājums. Tam nav neko jāliek vietā.
Citāts
Uzdevums: Mums vajag ``caurspīdīgus`` principus, tb tādus principus, kas nesatur visādus tikai intuitīvi saprotamus jēdzienus.
Tb uzdevums dabūt pie varas retardus. Paldies. Kaut kā iztiksim.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Gnidrologs, tev ļoti patīk vārds ``retardi``. Varbūt izskaidrosi, ko domā ar to?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Es tik pat labi varu pateikt, ka Gnidrologs vēlas pie varas tumsoņas un mēs kaut kā iztiksim.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Intuīcija mēdz gļukot, turklāt katrām smadzenēm ir savādāka, līdz ar to nevar funkcionējošu sistēmu balstīt uz intuīciju.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 14, 2014
Ctulhu
Līdz šim ar intuīciju daudzmaz ir izdevies izdzīvot. Taču, liekot vietā visādas super-puper ideoloģijas, sanākuši vieni viengi mēsli. Gitļeri, PSRS-i utml.
Labāk intuīcija, nekā šitādi roboti,
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Ezis, mēsli sanāca kāreiz no iracionālajām ideoloģijām - garīgums tādā vai citādā veidā.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 14, 2014
Ctulhu
Gitļeram nebija gaīguma, un boļševikiem arī nebija. Drīzak - pseidozinātne. Redzam, ka cilvēkiem vajag Ideoloģiju ar lielo burtu, lai tai sekotu. Ja Dievu aizvāc, tad nāk vietā visādas citas Ideoloģijas.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Ezis, Gitļeram garīguma bija vagons un mazi ratiņi, sk. visas senģermāņu mistikas - likteņa šķēpus-  rūnas - okultismu utt. Pseidozinātne un garīgums jau ir praktiski viens un tas pats, precīzāk tas ir mistika.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 14, 2014
Ctulhu
Tak tā visa Gitļera mistika neko nerullēja valsts līmenī. Tur bija rase, dižvācieši utml. Ar okultiksmu tur niekojās dazi no vadības ešeloniem.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Ezis, nu jā un valsts līmen;ī bija akceptēta, piemēram Gerbigera mācība.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
+ viss tas dižvāciskums uz kuru tad arī lielā mērā balstījās reiha ideoloģija, bija pamatots uz visāda veida ģermāņu un tml mistiku + blavatskas veidīgo mistiku par senajām super rasēm utt. Par to jau arī ir bazars: Ja tev ideju korpusā ir mistikas elementi, tad tu esi ieķēpājies garīgumā un rezultātā tas ideju korpuss var kaitēt.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Decembris 14, 2014
Ezis, mēsli sanāca kāreiz no iracionālajām ideoloģijām - garīgums tādā vai citādā veidā.
Jā, tādi ''mēsli'' kā spēcīga valsts un veselīga sabiedrība. Tieši pretēji tam, kas notika un notiek ar visām ateistiskajām sabiedrībām.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 14, 2014
Spēcīga valsts, veselīga sabiedrība, pasaules karš. Nu milzīgi jauki, pilnīgi jāģībst no laimes :D
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Decembris 15, 2014
Pasaules karš. kuru iesāka divas sekulāras totalitāras lielvaras.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Gnidrologs, aga, tās spēcīgās veselīgās sabiedrības. Ar garīgumu.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
``Vispār satriecoša loģika - morāli vajag pakārtot amorālu cilvēku vēlmēm.``

Also Gnidrologs, ja gribi kaut ko oponēt, droši vien labāk to ir darīt šeit, jo es no tā cilvēka sapratu, ka viņš negrib garus sračus savā blogā.

Bet nu jā, es tā domāju - ka vajag pakārtot morāli racionālu cilvēku vēlmēm. Tādu cilvēku, kam nemaisa garīgums - tāds kurš, kā jau mēs augstāk redzējām, noved, piemēram, pie pasaules kariem.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Karus iesāk ekonomisku iemeslu dēļ. Drīz jau tev reliģija un garīgums būs vainīgi arī pie tā, ka ziemā ir auksts.
Pirmajā PAsaules karā tak nebija vēl Gitļera un Staļina, bet tas vienalga iesākās?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, iesākas ekonomisku iemeslu dēļ, bet veicina šis te garīgums.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Ta neko tas garīgums neveicina. Var pabāzt apakšā vienu un to pašu garīgumu - cik karu nav bijuši, kur karoja tās pašas ticības valstis!
Garīgumu var izmantot, var arī neizmantot - vienmēr pie rokas atradīsies kas cits, ko izmantot. Piemēram, mūsdienās ir populāri izmantot "demokrātiju". Nākam patiesībā pēc naftas, bet aizsedzamies ar to, ka kādā naftas valstī X nav demokrātijas un mēs to tur esam spiesti ieviest. Jo - tāda ir mūsu ideoloģija.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, nu jā, bet kas tad ir visas šīs piesegšanās ideoloģijas - tas pats iracionālisms. Citreiz reliģisks, citreiz nacionālistisks, variantu jau ir daudz.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Demokrātijā vai tad ir kaut kas mistisks un iracion;als? Tā taču ir pati labākā "must have" iekārta, kas ir jāizplata visā pasaulē (sevišķi, ja tur ir nafta vai citi labumi) !
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
Pasaules karš. kuru iesāka divas sekulāras totalitāras lielvaras.
Labi ka mums ir zināmi neskaitāmi piemēri kur ne-sekulāras varas ir dzīvojušas mierā un saticībā un visa pasaules vēsture nav reducējama uz teikumu might makes right kur vājie nevienu nepizģī jo viņus pašus kāds stiprāks pizģī un viss

btw vācija bija sekulāra? really?

(http://i.imgur.com/i0AZz.jpg)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ateists
Nu mazums ko tur rakstīja uz sprādzēm. Tā frāze pastāvēja jau sen pirms Gitļera, jau Pirmā Pasaules kara laikos, un vēl senāk. Un esesiešiem bija rakstīts "Meine Ehre heißt Treue, - apmēram  "uzticība ir mans gods". Esesieši tāpēc bija neticīgāki? Vajadzēja būt otrādi, jo esesieši tak ar visādu mistiku nodarbojās.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
galvenais points ir šis: Hitler repeatedly stated that Nazism was a secular ideology founded on science, which in the long run could not "co-exist with religion"

protams ka āriešu pārākums bija "zinātniski pierādīts" nevis vienkārši ticība, un arī kristietības izdedzināšana iespējams bija Hitlera plānos, bet vācija pati bija tālu no sekulārisma un es gribu dzirdēt pierādījumus tam ka vācieši nedomāja ka viņiem ir dieva dotas tiesības un jaunām teritorijām etc
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ateists
Citāts
gribu dzirdēt pierādījumus tam ka vācieši nedomāja
Pierādījumus, ka kaut kas NE*, nav pareizi prasīt. Pierādi, ka NEeksitē rozā vienradzis, vai Snubzlis, utml. :)
Pareizi ir prasīt pierādījumus, ka "X eksistē".
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
aha, prasam pierādījumus tam ka vācija bija sekulāra
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ateists
Nu ar šo nepietiek?
Citāts
Hitler repeatedly stated that Nazism was a secular ideology founded on science, which in the long run could not "co-exist with religion"
Citāts
Hitler is quoted as having said on 14 October 1941: "It seems to be inexpressibly stupid to allow a revival of the cult of Odin/Wotan. Our old mythology of the gods was defunct, and incapable of revival, when Christianity came...the whole world of antiquity either followed philosophical systems on the one hand, or worshipped the gods. But in modern times it is undesirable that all humanity should make such a fool of itself."

Vai arī ir problēma tur, ka Vācijā pirms Hitlera vairākums bija kristieši? Un Hitlera laikos tas būtiski nemainījās?

Hitlers vienkārši izmantoja to, kas viņam bija pie rokas.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ateists
Citāts
es gribu dzirdēt pierādījumus tam ka vācieši nedomāja ka viņiem ir dieva dotas tiesības un jaunām teritorijām etc
Drīzāk, vajag pierādījumus, ka vācieši domāja, ka viņiem IR dieva dotas tiesības uz jaunām teritotijām.
Pagaidām izskatās, ka vācieši domāja, ka viņiem ir zinātnes dotas tiesības, un kas balstās rasu teorijā. Hitlers savā grāmatā arī nemin nekādas tur dievības utml. Ir vieta, kur viņš salīdzina cilvēku rases, tautības ar suņiem - piem ir pūdeļi un ir dobermaņi (vai kā tur precīzi, neatceros). Taču nav teikts, ka dobermaņi būtu kādi tur dieva izredzēti. Viņi vienkārši IR. Un tas ir tipa, "zinātniski pierādīts". Tīrais materiālisms, tā sacīt. :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
Citāts
Vai arī ir problēma tur, ka Vācijā pirms Hitlera vairākums bija kristieši? Un Hitlera laikos tas būtiski nemainījās?
nu a pieņemot, ka tā bija - tad vācija sanāk sekulāra de facto? es domāju nē. es arī esmu kristīts, kurš grib mani saukt par kristieti tāpēc? :D
vai visi nacistu lēmumu pieņēmēji bija ateisti piemēram, vai daļa bija pret sekularizāciju? ņemot vērā ka viņiem tolaik nebija tādas zināšanas kā mums - kā nez viņi skaidroja nezināmos x, piem visuma izcelšanās, dzīvības rašanās etc? man grūti noticēt ka viņi tā vienkārši pateica "mēs nezinam kas notika bet dievs tas noteikti nebija"
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
Citāts
Drīzāk, vajag pierādījumus, ka vācieši domāja, ka viņiem IR dieva dotas tiesības uz jaunām teritotijām.
nu citātus es nemeklēšu, bet piemērs nav tālu jāmeklē - tepat kaimiņos krimnaš'i demonstrē kā masveida debilizācija un histērija iet kopā ar reliģiju, Крым - российская Святая земля etc
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ja paskatās šo:
http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_aspects_of_Nazism
, redzam, ka - praktiski čiks vien tur bija no izslavētā okultisma utml. Tā, tikai rotaļāšanās galvenokārt SS virsotnēs.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ateists
Citāts
piemērs nav tālu jāmeklē - t
1) mēs te par Hitleru un Co.
2) nu mazums ko var savākt kā Ideoloģiju. Paskaties, kas tautā populārs un ar to arī brauc! Sens triks. Citādi jau vienas ticības valstis savā starpā nekad nekarotu.
Ja nebūs ticība, būs kautkas cits, nu kaut vai "vēsturiski mūsu zemes", tā tīri zinātniski, šoreiz vēsture piedalās zinātnes lomā.
Tālāk, ja gribam, ņemam "demokrātiju", kas ieviešama visā pasaulē. Triks jau jaunāks, bet būtība tā pati.

Vai, ienaidnieka nomelnošana, propagandas malšana. Nu jau pat daudzi it kā normāli cilvēki tic tam, ka Putins ir psihiski nenormāls, bet nu tieši tik nenormāls, lai vēl nemētātos ar bumbām. :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
nu ok tad tavuprāt nacistiskā vācija bija sekulāra? :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ateists
Drīzāk jau jā. Tāpēc, ka reliģija tur neko valsts līmenī nenoteica. Visu noteica Hitlera idejas, kas, kā redzams, labi līmējas kopā ar visu ko.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, nu un hitlera idejas savukārt lielā mērā noteica nacionālims + mistika.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
Citāts
Tāpēc, ka reliģija tur neko valsts līmenī nenoteica
a piem holokausts, kā tu domā kur vācija rāva idejas par ļaunajiem žīdiem?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ateists, antisemītismam, protams ir zināms sakars ar kristietību, bet rasisms kā tāds ir vnk kļūdains priekšstats, lielā mērā aiz nezināšanas.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ateists
Citāts
kur vācija rāva idejas par ļaunajiem žīdiem?
Tak jau no MainKampfa, tur viņas ir daudz. Un bez kādas tur reliģijas. Palasi brīvajā laikā. :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Citāts
hitlera idejas savukārt lielā mērā noteica nacionālims + mistika.
Palasot tai pašā Wikipēdijā - visas tās mistikas izrādā, ir bez nopietna seguma.
Nacionālisms? Nē, rasisms! Un arī bez mistikas, tā teikt, zinātnisks.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
nu katrā ziņā ādolfs mīlēja atkārtot, ka viņu vada providence, tb dievs.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, visa tā nacisma padarīšana sākās no viegli mistiski orientētiem ``tautas garamantu`` meklētājiem, dzejniekiem, nacionāliem romatiķiem utt. Apmēram kā mums bija I. Vīks. Visāda dižā senatne utt. Nu un protams, mūsējie pāri visam.

+ rasisms aiz nezināšanas.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
Ateists
Citāts
kur vācija rāva idejas par ļaunajiem žīdiem?
Tak jau no MainKampfa, tur viņas ir daudz. Un bez kādas tur reliģijas. Palasi brīvajā laikā. :)
nē paldies :D bet kristietība bija antisemītiski noskaņota, a hitleru audzināja kā katoli
ir long shot teikt ka bez kristietība ādolfs nebūtu nonācis līdz holokaustam?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ateists, kristietības vietā, protams, var gadīties arī cita mistika vai vnk iracionālas idejas kā piemēram ``šķiru cīņa``
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ateists
Citāts
teikt ka bez kristietība ādolfs nebūtu nonācis līdz holokaustam?
Kāpēc ne? Tu palasi, palasi, Ādolfa grāmatu! Viņa iebildumi pret ebrejiem nav nekādās kristietībās balstīti, bet gan uz tā teikt, "novērojumiem dabā".
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
ctulhu protams, bet es domāju ka konkrētajā gadījumā pastāv iespēja ka hitlerā bija "rūgtums" tieši pateicoties audzināšanai kristietībā, ko viņš pats iespējams nemaz neizprata līdz galam
un ja šī rūgtuma nebūtu, tad nebūtu arī iemesla rīkot holokaustu
un nevis viņš atrastu iemeslu, bet tieši otrādi - nemaz tādu nemeklētu
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
+ ādolfs stipri pavilkās uz t.sk. kristiešu mistiku, sk. ``likteņa šķēpu``.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Hitlerbolisti ... :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Adolf_Hitler

Hitlers izsakās te šā, te tā, atkarībā no klausītāja. Vieniem viņš ir dedzīgs kristietis, bet tad citur atkal saka, ka zinātne nobīdīs visas reliģijas pie malas. Ticīgs cilvēks tā nekad neizteiktos, bet neticīgs - mierīgi. Neticīgais, kas izmanto visu, kas ir pie rokas. Reliģijas kā instruments. Arī tā "providence" domāta attiecīgam klausītāju lokam.
Skaidrs, ka Hitlers bija ateists. :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, drīzāk jau pofigists.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Bet enīvej, utilitārists hitlers toč nebija :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Decembris 15, 2014
Gnidrologs, aga, tās spēcīgās veselīgās sabiedrības. Ar garīgumu.
PSRS un Nacistiskā vācija? lol Tie ir tavējie čomie.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: AMF Decembris 15, 2014
Bet enīvej, utilitārists hitlers toč nebija :)
Kā nu nebija? Teiksim, nederīgo un kaitīgo sabiedrības locekļu izolēšana kā reiz ir spilgts utilitārisma piemērs.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
``nederīgo un kaitīgo sabiedrības locekļu izolēšana``

AMF, ugu.... piemēram Einšteinu :D
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Gnidrologs, ne vella, abi sabrauca garīgās auzās. Nu tu jau labi zini kādās.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Nu tak, personu derīgumam bija citi kritēriji. Bet tā, - formula tā pati.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: AMF Decembris 15, 2014
Citāts
AMF, ugu.... piemēram Einšteinu
Šis žīdelis taču nemaz netika izolēts, jams aizceļoja uz Štatiem un savas nekrietnības turpināja tur.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, persona = smadzenes, intelekts. Attiecīgi - jebkuri citi kritēriji ir garām.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Ja tā palasa kaut to pašu Wiki, tad Hitleram piesiet ticēšanu tā arī neizdodās. Auzas, kurās viņš iebrauca, bija zinātniskas, vai vismaz pseidozinātniskas - rasu teorija.
PSRS-am, kāds tur vēl garīgums?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
AMF, tu esi no tiem MMD, kas tic konspirācijām par to, ka Einšteina relativitātes teorija ir žīdmasonu sazvērestība? Nāksies tevi apbēdināt - novērojumi to teoriju apstiprina, viņa strādā.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Citāts
persona = smadzenes, intelekts. Attiecīgi - jebkuri citi kritēriji ir garām.
Nuja, un starp rasēm ir vērojamas IQ atšķirības, - Hitlers jau tieši par to pašu. :) Plus vēl tas, ka dažas rases cenšas uzkundzēties, un neļauj pareizajai rasei attīstīties pilnā potenciālā.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, kā tad nu neizdodas, visa tā mistisko āriešu sakņu meklēšana, rūnu šifrēšana utt.

Galu galā, kā mums forumā mistikas sadaļa saucas? Ahnenerbe :D
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, bet nav jau nekādas pareizās rases, visas vienādi pareizas, vismaz mums nav nekādas kontrevidences tam.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Also, ja neņemam vērā vēsturiski sociālo situaciju un samēram tos vidējos IQ, tad jau žīdiem vai tik nesanāk visaugstākais/ viens no augstākajiem? Un ādolfs atkal garām :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Citāts
visa tā mistisko āriešu sakņu meklēšana, rūnu šifrēšana utt.
... kas izrādījās gaužām niecīga daļa % no Ādolfa darbības sfēras. Vairāk ar to esot nodarbojies Himlers un vēl daži. Visādā ziņā, tas nekāds Vācijas mainstrīms nav bijis, un tam nekad nav bijusi izšķiroša ietekme. Tur tik vēlāk sapūsts apkārt, visādi mīti un sensācijas, dzeltenā prese. Reāli nekas nopietns nav apstiprināts.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, tajā pat laikā ir fakts, ka uz to figņu viņi tērēja apmēram tik pat, cik uz savu kodolprojektu.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Citāts
bet nav jau nekādas pareizās rases, visas vienādi pareizas
1. Toreiz Gitļera zinātnei bija cita informācija. Uz to arī balstījās.
2. Ja godīgi, tad kā mēs to zinām, ka visas vienādi pareizas? Atšķiras, piem, IQ rādītāji. Un, kurš gan atļausies izvest dzīvē tamlīdzīgus eksperimentus?
3. Žīdiem, pēc Ādolfa teorijas, IQ varbūt arī i r augsts, bet viņi to izmanto, lai parazitētu uz citām tautām, un neļautu izpausties pašas krutākās rases potenciālam.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Citāts
uz to figņu viņi tērēja apmēram tik pat, cik uz savu kodolprojektu.
Cik tas ir % no kopējās summas un absolūtos skaitļos? Kodolprojektam jau neko diži netērēja.
Un cik visādiem sūnu projektiem tērēja tai laikā pārējās valstis?
No citas puses - visa tā īpašās rases apziņa deva lielu ieguldījumu, entuziasmu, no kā radās diži darbi. Propaganda ir vienmēr ļoti svarīga, visos laikos (sk kā tagad arhetipiski propagandē krievi vs ukraiņi, abās pusēs - ta pat tu esi noticējis, ka Putins ir psihski nenormāls). Līdz ar to, vēl nepavisam nav zināms, cik lielā mērā atmaksājās ieguldītie līdzekļi rūnu pētīšanā utml.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, pretruna: kas tad tie par pašiem krutākajiem, kuriem mazāk krutie var neļaut izpausties?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: EzītisMiglā Decembris 15, 2014
Ctulhu
Ta nav pretrunas - tie bija ļoti zemiski un viltīgi, bet Ādolfs viņus atšifrēja.
Vai arī, cits piemērs - krutākie vienmēr ir bijuši zin;atnieki, bet viņus pie vārda kā nelaiž, tā nelaiž. Visādi tur feodāļi nosaka kursu. Te gan ir citādāk, - tie zinātieki pārsvarā ir mīkstie, kas necīnās. Tāpēc arī feodāļi rullē.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Ezis, un + vēl nekoordinējās, vismaz agrāk. + vēl viņu bija maz, visos iepriekšējos laikmetos.

Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
A par to viltīgumu -  nu jau jau izdevās visus pārējos apkāst, tātad kvalitatīvs viltīgums. Pārāks par pretinieku, tb visiem pārējiem.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Decembris 15, 2014
Okultisms tā pat kā ateisms ir sātanisks kults, tāpēc es nesaprotu kāda jēga strīdēties ir tur pie nacistiem tāds bijis vai nav. Mainām šilo na milo.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ateists Decembris 15, 2014
Citāts
Okultisms tā pat kā ateisms ir sātanisks kults

beidz es tikai vienu reizi esmu upurējis melnu kaķi
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Gnidrologs

``Okultisms tā pat kā ateisms ir sātanisks kults,``

2 jautājumi:

1) un jahves kults ar ko atšķiras?
2) gadienā neesi sadzēris ar susļiku? Šamais teica kko visai līdzīgu :D

un ieteikums:

ar textiem tipa ``Okultisms tā pat kā ateisms ir sātanisks kults,`` tu susļika forumā būtu pirmais džeks :D varētu aizstāt izbijušo pateru henricusu vai kāviņutursauca :D
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Papucs Decembris 15, 2014
Einšteina relativitātes teorija ir žīdmasonu sazvērestība?

Tas ir sīks bulšits, ko neviens īsti neņem nopietni.
Kaut kādās ļoti ierobežotās atskaites sistēmās var nodefinēt gandrīz jebko - tā zinātnei nekad nav bijusi problēma.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Papuc, a fiziku pamācīties? Slabo?
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Papucs Decembris 15, 2014
Es jau pamācījos - tur mācīja, ka noteikti likumi spēkā tikai noteiktās atskaites sistēmās.
Vārdā tika sauktas inerciālās.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Papuc, nu un tagad pastāsti, kāpēc tā teorija saucas ``relativitātes`` ? :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Papucs Decembris 15, 2014
Elementāri - nākamajā (plašākajā) atskaites sistēmā Ņūtona mehānikas likumi kļūst relatīvi.
Nu, un vēl plašākajā (ārpus Einšteina) atskaites sistēmā Relativitātes teorija kļūst relatīva.
Fizikas ĀBeCe.
:)

Nu, un vēl plašākā atskaites sistēmā ateisms kļūst visnotaļ relatīvs :)

Absolūti elementāri :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Decembris 15, 2014
Papucs

``Nu, un vēl plašākajā (ārpus Einšteina) atskaites sistēmā Relativitātes teorija kļūst relatīva.``

kāda tā būtu? :)

``un vēl plašākā atskaites sistēmā ateisms kļūst visnotaļ relatīvs``

Vai, cik jauki, un tad nākamajā dievs kļūst relatīvs un mēs atkal esam atpakaļ pie ateisma :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Aiko_Saule Februāris 07, 2015
Ctulhu
Šodien Supratendrā aktualizējās jautājums par ētiku - un cik pamanīju - tas iederas šajā topikā !

Ētikas jautājumu loks saistās ar ētisko spriedumu pamatojumu. Var izšķirt Metaētiku, normatīvo ētiku, tikumu ētiku, kā arī pielietojamā ētiku jeb lietājamo ētiku (applied ethics), kuras viena no apakšnozarēm ir profesionālā ētika.
Katra no šīm ētikas teorijām piedāvā savu skatījumu uz ētikas problēmu loku un to centrā ir morālo spriedumu pamatojuma jautājums, proti, kas padara pieņemamo par pieņemamu, labo par labu un slikto par sliktu, vai citiem vārdiem — kas var kalpot par atskaites punktu spriedumam "tā darīt ir pieņemami" vai "tā darīt nav pieņemami".

Kāda tad ir problēma ? Problēma ir tā, ka nav iespējams objektīvi pateikt vai tomāts ir labs vai nē ?

Vai objekts būtu labs vai nē - tas ir jāizvērtē saskaņā ar kādu no ētikas sistēmu. jeb vienalga ar jādu systēmu bet sistēmu.

Ja visiem cilvēkiem būtu viena un tāpati ētikas sistēma - tad varētu vienādi vērtēt objektus un rīcību, bet tā kā katram ir sava ētikas systēma - tad spriedums par objektu ir dažāds.

Līdz ar to - nonākam pie demokrātijas ! Kā to redz vairākums tā - tā ir vispareizāk !

Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: AMF Februāris 07, 2015

Citāts
Līdz ar to - nonākam pie demokrātijas ! Kā to redz vairākums tā - tā ir vispareizāk !
Aha. Automašīnu vislabāk vadīt, ja katram pasažierim būs sava stūre. Brauciena laikā var rīkot diskusijas, uz kuru pusi griezt kuru riteni. Tas noteikti palīdzēs ceļu satiksmes drošībai.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Aiko_Saule Februāris 07, 2015
Ctulhu
Marsietis

Jaa, bet sarezgiitai buutnei ir vairaak speeju buut laimiigai un vairaak riska ciest.

Par iespējām un riskiem - varam runāt, tikai tad, ja visu šito ienesam gribas brīvības teorijā - teorijā, kurā tiek pieņemts, ka gribas brīvība eksistē.
Ja ir likteņa teorija - tad iespēju nav un risku arī nav - un tad nav jēgas runāt, par to labumu - jo labumu nosaka pati īstenība un saskaņā ar savu apredzību īstenība visu izlemj. Utilitārisms šadā skatījumā zaudē savu jēgu, jo morāles principus nosaka cilvēkam nepieejama morālā Īstenības systēma.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Aiko_Saule Februāris 07, 2015
AMF

Citāts
Līdz ar to - nonākam pie demokrātijas ! Kā to redz vairākums tā - tā ir vispareizāk !
Aha. Automašīnu vislabāk vadīt, ja katram pasažierim būs sava stūre. Brauciena laikā var rīkot diskusijas, uz kuru pusi griezt kuru riteni. Tas noteikti palīdzēs ceļu satiksmes drošībai.
Nesapratu tavu repliku
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Februāris 07, 2015
Tavējo tekstu arī ne visai, ja vien es necenšos rakt pa dziļu un tu prosta gribēji kārtējo reizi pateikt ''viss ir relatīvs trlele''.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: AMF Februāris 07, 2015
Citāts
5xxxDimensionālā realitāte Supratendra
http://supratendra.site50.net/
Es, savukārt, nesaprotu, ko  ir pīpējis šīs mājaslapas autors! :D
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Aiko_Saule Februāris 08, 2015
AMF
Citāts
5xxxDimensionālā realitāte Supratendra
http://supratendra.site50.net/
Es, savukārt, nesaprotu, ko  ir pīpējis šīs mājaslapas autors! :D

Varu Tev pačukstēt - tiek pīpēts linolejs :) bet ja nopietni, tad Supratendrā uz Aiko_Saules planētas atrodas Aiko_Saules pils un pils rožu dārzā aug oranžās rozes. Nu lūk šo oranžo rožu rožlapiņu maisījums tiek speciāli novākts un kaltēts pēc īpašās metodes un tad tiek ievietots speciālā oranžā ūdens pīpē. Un kad šo ūdens pīpi iepīpē - tad rodās vīzijas par īstenību kāda tā ir !
Varu uz tavu realitāti aizsūtīt savu pasta balodi - kurš nav pasta balodis, bet melnais neeksistējošais melnais krauklis, kurš var tev nogādāt tavā realitātē - dažus gramus šo rožlapiņu maisījumu - lai Tev būtu arī piekļuve pie pašas īstenības - pa tiešo linku :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: cthugha Februāris 08, 2015
acīmredzot tiešām linolejs.

(http://wiki.urbandead.com/images/b/bb/BI_Template.png)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Aiko_Saule Februāris 08, 2015
acīmredzot tiešām linolejs.

(http://wiki.urbandead.com/images/b/bb/BI_Template.png)

Bet piemēram ja es būtu teists - tad arī https://sites.google.com/site/ateismajautajumi/ (https://sites.google.com/site/ateismajautajumi/)šīs mājas lapas autors izskatītos tāds, kurš pīpē linoleju, bet kā tad ir Īstenībā ? Īstenībā - neviens nepīpē linoleju, bet katram savā realitātē atklājies kautkas pavisam cits - un šīs atklāsmes ir tik dažādas - ka liekas ka tas otrs ir sapīpējies kautko :) Mūsu atklāsmes ir dažādas - tādēļ ideālā variantā
mēs nedrīkstam kļūt ciņiķi http://supratendra.site50.net/Supratendra/Cinisms/Cinisms.htm (http://supratendra.site50.net/Supratendra/Cinisms/Cinisms.htm). :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Aiko_Saule Februāris 08, 2015
cthugha
acīmredzot tiešām linolejs.

(http://wiki.urbandead.com/images/b/bb/BI_Template.png)

Nāve ir tas, ko mēs saucam par brīdi, kad personība pārtrauc „notikt”. Personība, kad tā nomirst, „nekur neaiziet,” tā pārtrauc eksistēt un tās ķermenis tiek aprakts/kremēts/apēsts/vienalga. Tieši tāpat arī liesma „nekur neaiziet,” kad tu nopūt sveci - pat ne uz kādu tumšā tukšuma karalisti. Tās vienkārši vairs nav. Matērija un enerģija, kas tos uzturēja, tagad dara kaut ko citu.

Bet kā tad paliek ar versiju par nākotnes arheologu no Supratendras ?
Cilvēce attīstīsies - un bezgalīgajā laikā iespējams - ka nākotnē cilvēce spēs piecelt no miroņiem - tos, kuri būs gribējuši dzīvot mūžīgi- un kuri būs norakti kapos zemē - un pēc saules uzsprāgšanas - viņu informatīvais lauks joprojām saules sistēmas apgabalā būs ierakstīts - un līdz ar to nākotnes arheologs piecels no mirušajiem :)
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Februāris 08, 2015
Aikosaule, lūdzu neaizdirs visas tēmas pēc kārtas ar savu sviestu. Citādi es būšu spiests tavus postus dzēst.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Aiko_Saule Februāris 08, 2015
Aikosaule, lūdzu neaizdirs visas tēmas pēc kārtas ar savu sviestu. Citādi es būšu spiests tavus postus dzēst.
Es tevi nesaprotu - kur ir sviests tavā izpratnē - vari norādīt konkrēti ?
Tas ka kāds saka ka es esmu sapīpējies - tam tu neko neaizrādi ? Tas nav taisnīgi !
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Februāris 08, 2015
Tavi posti ir nesakarīgi. Vari ķēmoties pa ikdienas sarunām, bet nepiesārņo tēmas.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Gnidrologs Februāris 08, 2015
Aikosaule, lūdzu neaizdirs visas tēmas pēc kārtas ar savu sviestu.
Citāts
Ieraksti: 33747
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Papucs Februāris 08, 2015
Tavi posti ir nesakarīgi.. nepiesārņo tēmas.

Ctulhu, Tavi posti vidusmēra lasītājam ir saprottamāki, bet lai tas Tevi nemulsina - Tavi posti nebūt nav sakarīgāki.

Turklāt!
Aiko postos nav vērojama muļķība.
Tavos - bieži vien. Iespējams, stratēģiski tēlota muļķība, bet tomēr muļķība.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Ctulhu Februāris 08, 2015
Papuc, da man nav iebildumu, sarunājieties, es netraucēšu, es tikai piesekoju lai šams nepievervelē visu ar saviem monotonajiem bezsatura textiem.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Papucs Februāris 08, 2015
lai šams nepievervelē visu ar saviem monotonajiem bezsatura textiem.

Būtu labi, ja kāds "palīdzētu" arī ar Taviem monotonajiem bezsatura tekstiem.
Virsraksts: Re: Utilitārims, objektīvi morāles principi
Rakstīja: Aiko_Saule Februāris 08, 2015
Ctulhu

Viss šodien sākās šādi ! Ieslēdzu televīzoru un tur raidījumā  “Saknes debesīs” pacēla jautājumu par to, ka Francijā – tos kariķētājus noslaktēja musulmaņu ekstrēmais spārns.
Un raidījumā pacēlās jautājums par robežām starp reliģijām, kas manā realitātē paralēli savilkās ar ētikas un morāles normām. Ja normas – tad tas viss savelkās sistēmā.

Un tad tas viss savilkās kopā ar to vai tomāts ir veselīgs – analoģiski, kas tas ir kas nosaka kurš objekts ir labs un kurš nē.

Tad ienācu miglas valstībā un vienīgā tēma, kura rezonēja ar manu aktuālo – bija
Utilitārims, kuras pamat ideja ir (vai rīcība ir laba vai slikta, jānosaka, ņemot par kritēriju kopējo labumu). Līdzība bija ar ētiku tā, ka ētikas un morāles normas veido sistēmu un pēc būtības veic līdzīgu vai pat to pašu funkciju – izvirza kritērijus. Manā gadījumā – izvirzītie kritēriji bija vispārīgi – Utilitārima gadījumā – kritērijs bija kopējais labums.
Tad es nedaudz paimprovizēju un ienesu Utilitārismu – likteņu teorijas laukā, kurā ienesot – izrādījās, ka utilitārisms vispār zaudē savu jēgu, jo visu nosaka īstenība.
Tas bija priekš manis jaunā šīs dienas atklāsme. Varbūt arī tu to bezjēgu sajuti – un tāpēc tev termometrs zaškaļival – un izlikās, ka mans posts ir bez bezsaturisks monotons teksts.

Bet visas diskusijas – atkal pierāda, ka manā bezsaturiskajā un monotonajā tekstā minētais apgalvojums, ka visu nosaka demokrātija, atspoģuļo esošo situāciju, tādu kāda tā ir. Mans mērķis nav piesārņot tēmas – es postoju, ja loģiski varu piesaistīties tēmai formālās loģikas ietvaros. Es neesmu mistiķis – es fanoju par loģisko skaidro veselo saprātu.